Online közvetítő platformként az Orditnál azzal foglalkozunk, hogy a rendszerünkben fent lévő több mint 150 éttermi- és catering partnerünket összekötjük a több mint 70 vállalati ügyfelünkkel, akik az oldalunkon egyszerűen tudják intézni az összes céges egyéni és csoportos ételrendelésüket, valamint a kisebb és nagyobb irodai rendezvényeik cateringjét. A járvány kitörése a mi életünkben is gyökeres változásokat hozott!
❌ LENULLÁZÓDOTT TELJES ÉTTERMI- ÉS CATERING PIAC ❌
Március elején, meglepő gyorsasággal, mindössze néhány nap leforgása alatt elapadtak az új megrendelések és a már bent lévő összes rendelés lemondásra került. Ez több, mint 100 irodai bekészítést, több 10 millió forint catering megrendelést és több száz előre leadott egyéni rendelést jelent. Mondanunk sem kell, az első néhány nap hatalmas nyomást jelentett, mivel a bevételeink közel 100%-a egyik napról a másikra köddé vált.
A szolgáltatói oldalon ezt az időszakot a teljes sokk jellemezte. Számtalan vendéglátó vállalkozás zárta be a kapuját és rengeteg ember megélhetése került nagyon komoly veszélybe.
👉 KEZDETI MEGOLDÁSOK 👈
A kezdeti időkben rengeteg étterem tulajdonos a házhozszállítás bevezetésében látta a megoldást. A kijárási korlátozás bevezetése koncentrálta a vásárlóközönséget és a piac élénkülését hozta magával, aminek következtében rengeteg vendéglátóhely kezdett el kiszállítani, ami erős versenyhelyzetet teremtett.
Több cikk is foglalkozott ezzel a témával, főleg az éttermek és az ételfutárok szemszögéből bemutatva a helyzetet, akik a sok esetben arra panaszkodtak, hogy arányaiban jóval több étterem kezdett el kiszállítani, mint ahány új megrendelés keletkezett, ami miatt az átlagos forgalom folyamatos visszaesést mutatott. A G7.hu cikkében például egy Michael álnevű ételfutárnak „olyan napjai is voltak, amikor a korábbi átlag 60-70 százaléka jött csak össze címekben.”
Az Ordit egy 100%-ig magyar vállalkozás, összetartó csapatként nagyon odafigyelünk egymásra. Személyesen ismerjünk minden éttermi és catering partnerünket, akikkel folyamatos, napi szintű kapcsolatban vagyunk. Tudtuk, hogy nagy a baj és hogy azonnal ki kell találnunk valamit, mivel nem hagyhattuk cserben őket.
Ezért történt az, hogy a járvány első percétől kezdve megnyitottuk az Ordit rendelési felületét a nagyközönség előtt, egyszerűbbé tettűk a folyamatokat és most már bárki adhat le privát rendelést bármely éttermünkhöz, akár azonnali házhozszállítással.
Ezzel egyetemben limitáltuk az új éttermek csatlakozását a platformhoz és az így elért egyensúly, valamint az egyéni rendelések drasztikusan megnövekedett száma miatti extra forgalom több szolgáltatót is sikeresen a felszínen tudott tartani.
🥗 FELPÖRGÖTT AZ EBÉDMENÜ 🥗
Szolgáltató partnereink között szép számban találhatók olyanok, akik kizárólag csak cateringgel foglalkoznak, de vannak olyanok is, akik alapból éttermet üzemeltetnek, de mellette simán bevállalnak egy-egy kisebb-nagyobb irodai bekészítést, vagy catering megrendelést. Ilyenek például a Corvina Party Service, a Secret Chef, a KicsiZso, a Juzso Party Service, vagy a Four Bites, akik közül többen a napi meleg ebéd kiszállítás mellett tették le a voksukat, ami a legtöbb esetben jó döntésnek bizonyult.
A napi ebédmenük mögé mi is teljes mellszélességgel tudtunk beállni, láttuk ahogy vállalati partnereink több tízezer munkavállalója egyik napról a másikra home officeban találja magát, sokszor egész nap összezárva, limitált vásárlási és főzési lehetőségekkel, ezért számunkra egyértelmű volt, hogy segítenünk kell.
A vállalatok is fontosnak tartották, hogy legyen ebédje a munkatársaknak és hogy a home office alatt ne kelljen a főzéssel foglalkozniuk, viszont a legtöbb esetben nem volt lehetőségük az étkezéseket anyagilag is támogatni. Ezért a lehető legkedvezményesebb áron kínáltuk a menüket.
Szerencsére a HR osztályok is nagyon támogatók voltak, látták, hogy nem nyerészkedni akarunk, így szinte minden cégnél körbe küldték a kedvezményes ajánlatainkat, ami nagyon sokat jelentett. Ennek volt köszönhető például, hogy a több szolgáltatónál szinte mindenki meg tudta tartani az állását, ami hatalmas siker volt számunkra.
🥯 OTTHONI „BEKÉSZÍTÉSEK” 🥯
Április második felétől megindult a mozgolódás a cégek háza táján és egyre többen kezdtek el érdeklődni olyan opciók iránt, amivel fel tudnák dobni a már egysíkúvá vált t meetingeket, tárgyalásokat és adott esetben magát a home office munkát.
Láttunk példát közös csapat reggelire, team lunchra, online fánkozásra, volt, aki személyre szabott BBQ boxokat küldött partnereinek, de olyan is előfordult, hogy egy 350 fős cég munkavállalói kaptak rendelési keretet az Orditon, amiből ételt rendelhettek az online megbeszélésekre.
📈 MIK LESZNEK A TRENDEK? 📈
Most, hogy már az enyhítésekről szólnak a hírek, a cégek elkezdtek olyan kérdéseket feltenni, mint Mi lesz, ha visszatérnek az emberek az irodába? Mit kell majd máshogy csinálnunk? stb.
Én úgy gondolom, hogy a visszatérés egy lassú folyamat lesz és a két terület, amire nagyon oda kell majd figyelni, az az irodai bekészítések és a munkahelyi étkez(tet)és.
2020-ban a céges catering piacon a következő trendek várhatók:
🎯 Az irodai bekészítéseknél a többfős tálakról és nagy szendvicsdobozokból való közös szedés intézménye egy jó időre visszaszorul, helyét pedig a különböző egyesével csomagolt, könnyen fogyasztható ételek fogják átvenni.
🎯 Az egészségtudatosság is nagy hangsúlyt fog kapni, így biztos, hogy többször látunk majd friss zöldséget és gyümölcsöt a munkahelyeken kihelyezve, mint előtte bármikor.
🎯 Az ételbiztonság még kiemeltebb szempont lesz szolgáltató választáskor és a rendezvényeken dolgozó felszolgáló személyzet személyi higiéniájára a szolgáltatóknak még nagyobb hangsúlyt kell fektetniük.
🎯 Rendezvények esetében megfelelő lehetőséget és időt kell majd biztosítani a rendszeres tisztálkodásra, kézfertőtlenítésre stb.
🎯 Érdemes lesz az irodai meetingek között is kézmosási, kézfertőtlenítési szünetet tartani.
🎯 A rendezvényeken biztosítani kell a megfelelő védőfelszerelést, kesztyűt, maszkokat a résztvevők számára.
🎯 Figyelmet kap a prezentáció és a tálalás átalakulása is, mivel senki nem akar majd innentől kezdve olyan ételt enni, amihez előtte bárki is hozzáérhetett.
🎯 A munkahelyi étkezéseknél pedig egyértelműen az lesz a kérdés, hogy szeretne-e a cég rizikót vállalni azzal, hogy a kollégák ebédidőben beálljanak a „lenti étterem” vagy a közeli menza több száz fős sorába, vagy inkább azt preferálják, hogy rendeljenek egyénileg vagy kisebb csapatokban, menza árszinvonalú ebédmenüt és fogyasszák el az asztaluknál, vagy a teakonyhában, ahol sokkal biztonságosabb körülményeket lehet teremteni. (Az utóbbi esetre bátran ajánlom már bizonyított és jól bevált ebédmenü kiszállító partnereinket: Corvina, Secret Chef, KicsiZso. Ha többet szeretnél megtudni, keress bennünket az [email protected] email címen.)
Bármit is hozzon a jövő mi is és a szolgáltató partnereink már előre készülünk a változásokra, figyeljük a piacot és a felmerülő kérdéseket és ami a legfontosabb, dolgozunk a megoldásokon.